english texts / publications
A world that is constantly changing and growing ever-smaller calls for fresh tactics, and in anticipation of the potential claustrophobia that this entails, Hilde Overbergh has developed her own methods. In her colourful oil paintings, Overbergh has for some time now been exploring the relationship …
Overbergh collects rope, pipes, cloths, mattresses, corrugated sheets, cardboard, Plexiglas, glass, and whatever else catches her eye, and takes it home. She continues this scavenger hunt in her studio through magazines, books, and art history. The modus operandi of collecting is the first artistic act of her process. And this could be anywhere: along the beach or at an industrial site.
While I’m sitting here, close to the sea, and leafing through a digital copy of Hilde Overbergh’s titillating artist’s book, I involuntarily think of a beachcomber. Overbergh’s domain is, in addition to the beach, also the city. She collects what happens to come her way — washed up from god knows where …
1. Along the Way
Hilde Overbergh’s work resonates with urban spaces and with traces left behind by humans. The traces in question are not spectacular eye-catchers. They are not the shiny office giants, nor the flows of cars, or shop windows overloaded with luxury. The traces Hilde Overbergh chooses are things on a human scale, things that have lost their luster, and that play second fiddle….
nederlandse teksten / publicaties
“Ik heb echt medelijden met mensen die dingen als zeepbakjes, spiegels en colaflessen lelijk vinden, ze zijn dagelijks omringd door dergelijke spullen, hoe slecht moeten zij zich niet voelen.”, zei de Amerikaanse kunstenaar Robert Rauschenberg. Wanneer je het geluk hebt door het universum van Hilde Overbergh te mogen waden, weet je meteen wat hij bedoelt. …
Terwijl ik hier, dicht bij zee, een digitaal model van het zinnenprikkelende kunstenaarsboek van Hilde Overbergh doorblader, denk ik onwillekeurig aan een strandjutter. Overberghs terrein is, naast het strand, ook de stad. Ze verzamelt wat toevallig op haar weg komt - daar van god weet waar aangespoeld …
1. Onderweg
In het beeldende werk van Hilde Overbergh echoot de stedelijke ruimte, met de sporen die de mens daar achterlaat. Dat zijn voor haar niet de spectaculaire blikvangers, niet de blinkende kantoorkolossen, de stromen auto’s of de met luxe overladen etalages. De sporen die Hilde Overbergh oppakt, zijn de dingen op mensenmaat, zaken die hun glans hebben verloren en nog slechts een bijrol spelen….